Koolhydraten als vijand

 IMG_0017

De afgelopen jaren ben ik me steeds bewuster geworden van mijn voeding. Volgens mij is de hele Westerse wereld zich langzaam bewuster aan het worden van voeding. En daarin is een belangrijke trend te zien. Minder koolhydraten! ‘Die maken dik’ en ‘dat zijn simpelweg suikers’ hoor je overal. Brood wordt angstvallig gemeden en een bordje pasta is er niet meer bij. Maar is het wel écht zo slecht voor je?

Laat ik voorop stellen dat ik geen wetenschapper ben. Ik heb geen opleiding genoten in deze richting. Echter, dit soort wetenschap heeft mijn absolute interesse. Dus ik lees er veel over en volg kwalitatief goede blogs over voeding. Ben je daar juist naar op zoek? Check dan zeker even de blog I’m a foodie. Zij doen wetenschappelijk onderzoek naar voeding en schrijven daar hele handige artikelen over.

En voor we beginnen wil ik even de meest gestelde vraag over koolhydraten beantwoorden. Komtie:

Val ik sneller af als ik minder koolhydraten eet?

In principe val je niet af als je minder koolhydraten eet en deze bijvoorbeeld vervangt door eiwitten. Koolhydraten leveren namelijk net zo veel energie als eiwitten en daarom word je in principe net zo dik van 100 gram koolhydraten als van 100 gram eiwitten. Wil je afvallen dan kan je dat enkel en alleen doen door een negatieve energiebalans te creëren; dus eet minder dan dat je verbrand.

Het voordeel van koolhydraten

Koolhydraten zijn een goede brandstof. Bepaalde processen in je lichaam kunnen beter ‘draaien’ op koolhydraten. Zo hebben je hersens simpelweg glucose (een bepaald soort koolhydraat) nodig om te functioneren en ook is het een handige brandstof voor tijdens het sporten. Dit komt omdat koolhydraten weinig zuurstof nodig hebben om te verbranden. En laten we daar precies niet zo veel van hebben als we hijgend op de crosstrainer staan te ploeteren…

Een maand meer koolhydraten eten

Ik ben verder heel eerlijk hoor; ook ik heb de laatste jaren stukje bij beetje de koolhydraten vermeden. Eerst verdween het brood uit mijn dagelijkse voeding. En daarna wilde ik eigenlijk ook geen aardappels of pasta meer eten. Ik zag het nut er niet zo van in. Vooral omdat ik vet eten ontzettend lekker vind. Dan heb ik het niet eens per se over frietjes en pizza. Maar wel over hummus, avocado’s, zalm en pindakaas. Ik nuttigde mijn calorietjes dus liever in die vorm.
En toen kwam mijn vriend met een idee. Hij wilde ook eens aan de slag met zijn voeding en wilde een voedingsschema gaan volgen. Om het voor hem makkelijker te maken, vroeg hij of ik een maand met hem meedeed. Natuurlijk ben ik erg supportive en altijd in voor dit soort experimenten, dus ik zei ‘ja’. Maar ik wist niet helemaal waar tegen. Al snel bleek het voedingsschema te bestaan uit een hoop koolhydraten. En met een hoop, bedoel ik een hoop! Denk aan 50 gram havermout en vier boterhammen per dag en dan ook nog 200 gram aardappels bij het diner. Hoe dan?! Voor het grootste gedeelte heb ik me eraan geprobeerd te houden en dit zijn mijn ervaringen:

Ben ik aangekomen in die periode?

Nee! Het voedingsschema betekende voor mij met mijn normale bewegingspatroon een licht calorieoverschot, maar bij het schema geldt ook het advies om wat meer aan sport te doen. Doordat ik door het schema (vanwege het vele eten) minder geneigd was om te snacken, ben ik er eerder door afgevallen en heb ik wat spiermassa opgebouwd.

Voelde ik mij energieker?

In het begin niet. Toen was ik letterlijk bekaf. Ik heb toen zelfs een tijdje glutenvrij-brood gegeten, omdat de vermoeidheid die ik voelde niet normaal kon zijn en dacht dat het mijn lijf misschien meer energie kost om gluten af te breken (ik wil zeker niet zeggen dat ik allergisch zou zijn voor gluten o.i.d.). Maar na ongeveer twee weken had ik veel meer energie om te sporten! Ik merkte al snel dat ik grotere stappen maakte wat betreft de gewichten waarmee ik sportte en had voor mijn gevoel meer kracht.

Lesson learned…

Ik vond het eten van meer koolhydraten super leerzaam. Ik heb echt het idee dat het vooral mijn sportprestaties ten goede komt. Ik ga dit dus zeker meenemen de komende tijd en eet elke middag nu braaf een dubbele boterham extra (naast mijn lunch met salade en soep). Ik wil er ook nog even over nadenken wat ik voor een training zou kunnen eten aan extra koolhydraten om lekker fanatiek van start te kunnen. Mocht iemand hier tips voor hebben, dan hoor ik die graag hieronder!

Heb jij wel eens koolhydraten gemeden? Wat zijn jouw ervaringen?

 

 

Geef een reactie